Kun je een huurcontract voor 12 maanden voor een kamer eerder beeindigen?

Mijn zoon is een huurcontract voor een kamer aangegaan voor 12 maanden met de optie deze erna voor onbepaalde tijd te verlengen (opzegging dan per maand). Is dit huurcontract zonder kosten ook al in de 12 maanden te beëindigen? Zo ja/nee, wat is de wettelijke basis.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Nee, opzegging in het eerste jaar is in principe niet mogelijk. In uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld zoon moet stoppen met studie wegens ernstige ziekte en kan ook niet gaan werken) mag je wel enige coulance van de verhuurder verwachten. Als er geen dringende zwaarwegende reden is om te willen verhuizen, kan je zoon natuurlijk altijd bij de verhuurder vragen of eerder opzeggen toch mogelijk is. Als hij zelf een goede nieuwe huurder aandraagt die de kamer wil gaan huren, vergroot dat de kans op medewerking van de verhuurder. De verhuurder is echter niet verplicht om aan dat verzoek tegemoet te komen.

Het is vrij gebruikelijk dat er een minimale huurperiode van 1 jaar wordt afgesproken. Er is geen wet die dat verbiedt en dus geldt de afspraak uit het huurcontract, tenzij beide partijen (huurder en verhuurder) samen iets anders overeenkomen.